Herkalibratie van uw rijhulpsysteem bij Carglass® Carrosserie

Indien uw auto uitgerust is met een rijhulpsysteem moeten de camera, radars, sensoren en lidars die uw rijhulpsystemen aansturen na een carrosserie herstelling vaak opnieuw ingesteld worden.

Zeker als de rijhulpsystemen door de schade geraakt zijn of in de buurt van de schade zitten.  Een herkalibratie is precisiewerk: een kleine afwijking kan enorme gevolgen hebben voor de werking van het rijhulpsysteem.

Hoe voert Carglass® Carrosserie een herkalibratie uit en hoe zorgen wij ervoor dat je rijhulpsysteem na de herstelling van je carrosserieschade weer correct werkt?

Herkalibratie: het stappenplan

Stap 1: pré-scan of diagnose

Vooraleer we starten met de herstelling van de carrosserieschade maken we een diagnose scan van de wagen.

De OBD-stekker wordt aan de auto gekoppeld en stuurt alle info door naar de computer. Met deze scan kunnen we zien welke fouten er allemaal aanwezig zijn op de wagen.

Indien er een systeem een oranje code krijgt wil dit zeggen dat er ooit een foutmelding geweest is maar dat deze opgelost werd. Staat er een rode code bij dan is er een structurele fout die nog opgelost werd.

Stap 2: de herstelling

Na de diagnose scan starten we met de herstelling van de carrosserieschade.

Stap 3: de herkalibratie

Na de herstelling worden de rijhulpsystemen die door de schade geraakt werden geherkalibreerd.

Dit kan een statische of een dynamische herkalibratie zijn. Bij een dynamische herkalibratie moeten we met de auto op de openbare weg gaan rijden. De statische kalibratie vindt plaats in een van onze werkplaatsen.

Stap 4: diagnose

Na de herkalibratie wordt er opnieuw een diagnose uitgevoerd om er zeker van te zijn het rijhulpsysteem correct werd geherkalibreerd. Hiervoor moeten we de auto opnieuw koppelen aan de computer door middel van de OBD-stekker.

Stap 5: het certificaat

Indien de herkalibratie succesvol werd uitgevoerd ontvangt de klant een certificaat. Dit certificaat is het bewijs dat de rijhulpsystemen die naar aanleiding van de schade geherkalibreerd moesten worden ook effectief succesvol geherkalibreerd werden.

Wat zijn de meest voorkomende herkalibraties bij Carglass®?

Statische herkalibratie camera achter de voorruit

De batterij wordt aan de lader gehangen zodat de batterij van de wagen niet plat kan geraken tijdens de herkalibratie.

Eerst plaatsen we de wielklemmen op de voorste banden. Zo kunnen we het kalibratiebord op de juiste afstand voor de auto plaatsen. Daarna worden de wielklemmen op de achterste banden geplaatst. Met de digitale waterpas en laserstralen wordt het kalibratiebord perfect parallel geplaatst voor de auto.

Afhankelijk van het merk of type van de wagen moet er een ander bord geplaatst worden. Niet alleen het bord varieert van merk tot merk ook de afstand tussen het kalibratiebord en de wagen is voor iedere wagen anders. Met behulp van het laserwaterpas zorgen we ervoor dat het bord uitgelijnd wordt op het midden van de wagen en perfect recht voor de auto staat. De hoogte van het bord wordt eveneens elektronisch op de juiste hoogte ingesteld.

Als alle apparatuur millimeter precies geïnstalleerd is starten we het juiste kalibratieprogramma op de computer. De computer geeft aan wanneer de herkalibratie succesvol afgerond is.

Statische herkalibratie radar vooraan

De batterij wordt aan de lader gehangen zodat de batterij van de wagen niet plat kan geraken tijdens de herkalibratie.

De wielklemmen worden op de achterste banden geplaatst. Met de digitale waterpas en laserstralen worden de wielklemmen in de correctie positie op de banden gemonteerd.

Bij de herkalibratie van een radar werken we met een metalen kalibratieplaat. Deze plaat wordt voor de auto geplaatst. Afhankelijk van het merk of type van de wagen varieert de afstand tussen de kalibratieplaat en de auto. Met behulp van het laserwaterpas zorgen we ervoor dat de kalibratieplaat uitgelijnd wordt op het midden van de wagen en perfect recht voor de auto staat.

Als alle apparatuur millimeter precies geïnstalleerd is starten we het juiste kalibratieprogramma op de computer. De computer zal tijden de herkalibratie aangeven dat de metalen kalibratieplaat gekanteld moet worden volgens verschillende kantelhoeken zodat de radar gekalibreerd kan worden. Als dit proces afgelopen is zal de computer aangeven dat de herkalibratie succesvol werd afgerond.

Statische kalibratie camera achteraan

De batterij wordt aan de lader gehangen zodat de batterij van de wagen niet plat kan geraken tijdens de herkalibratie.

Voor de herkalibratie van de camera achteraan werken we met een kalibratiemat en een paneel. Afhankelijk van het merk van de auto varieert het paneel. Met behulp van een schietlood en lasers wordt de mat uitgelijnd.

Als de mat correct ligt kunnen we het kalibratiepaneel met behulp van een laser gecentreerd ten opzichte van het voertuig plaatsen.

Nu zowel de kalibratiemat en het kalibratiepaneel op de juiste positie liggen kunnen we het kalibratieprogramma starten. De computer geeft aan wanneer de herkalibratie succesvol afgerond is.