
Verkeersveiligheid raakt iedereen. Verkeersinstituut Vias vertaalt wetenschappelijk onderzoek naar concrete oplossingen die bestuurders, bedrijven en beleidsmakers helpen om de weg veiliger te maken. Met het Vias Certified Membership brengt het instituut ondernemingen samen die veiligheid en innovatie hoog op de agenda zetten en samen aan meer verkeersveiligheid willen werken.
Carglass® tekende het charter. Dat engagement sluit naadloos aan bij de expertise van Carglass® in het herstellen en vervangen van autoruiten, inclusief de herkalibratie van de camera’s en sensoren die rijhulpsystemen veilig laten functioneren.
De redactie zette Karin Genoe, CEO van Vias, en Caroline Ameloot, Sales & Marketing Director van Carglass®, samen aan tafel en beluisterde wat het label inhoudt en hoe beide organisaties elkaar vinden in hun missie.
Lezers van Carglass® Report kennen Caroline Ameloot, maar wie is Karin Genoe en wat doet ze bij Vias?
"Ik ben politicoloog met een bijkomende opleiding in economie (KU Leuven). Later volgde ik ook programma’s aan Harvard Business School. Mijn carrière begon bij Deloitte, daarna werkte ik bij UZ Leuven en het Rode Kruis. Mijn loopbaan had altijd te maken met verandertrajecten. En dat is ook wat me in 2011 bij Vias – toen nog BIVV, Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid – aantrok: een organisatie hervormen en tegelijk haar rijkdom bewaren."
"Sinds de staatshervorming in 2015 werken we volledig onafhankelijk en in 2017 kozen we bewust voor een nieuwe naam: Vias is Latijn voor weg en houdt ook een tweede betekenis in, namelijk ‘manier waarop’. Vias klinkt jonger en dynamischer maar past dus ook beter bij onze internationale en bredere focus: naast verkeersveiligheid richten we ons op duurzame mobiliteit, maatschappelijke veiligheid en op termijn zelfs op veiligere gezondheidszorg, door gedragsverandering. De kern blijft ons kenniscentrum. Onderzoek en kennisverwerving met als doel een onafhankelijke stem toe te voegen aan het verkeersdebat, vormen de basis van alles wat we doen."
"Mijn persoonlijke drijfveer is ook familiaal. Ik verloor een neef van zestien in een verkeersongeval. Als je ziet wat dat doet met gezinnen, besef je hoe belangrijk het is om ongevallen te voorkomen."
Caroline Ameloot: "Dat verhaal raakt me. Bij Carglass® delen we die bekommernis. Ik zie veiligheid als onze rode draad: niet alleen voor de mensen die dagelijks op de weg zijn maar ook voor onze bijna 800 medewerkers. Velen zijn dagelijks in de weer met glas en loodzware autoruiten. Arbeidsveiligheid, ergonomie, gezondheid en welbevinden zijn essentieel. Veiligheid stopt bij ons niet aan de voordeur."
Caroline Ameloot, Sales & Marketing Director Carglass®
Carglass® ondertekende het Charter Vias Certified Membership. Een eerste stap in de samenwerking is een audit die de specialisten van Vias uitvoeren bij Carglass®. Naar aanleiding daarvan reiken zij verbeterpunten aan, die ze ook weer zullen opvolgen en evalueren. Doel is de rijveiligheid te verbeteren voor alle autorijdende medewerkers.
"Het Certified Membership is een manier om onze expertise te delen," legt Karin Genoe uit. "Dat doen we via allerlei campagnes zoals BOB maar nu dus ook via bedrijven. Op die manier stroomt onze kennis rechtstreeks naar hun medewerkers en klanten. Bij de start vragen we kandidaat-leden een charter te ondertekenen waarin ze zich engageren om te sensibiliseren, op te leiden, te evalueren en bij te sturen."
Vias trapte het ledennetwerk af vóór 2020 maar het initiatief doofde uit tijdens de coronacrisis. 2025 luidde de herlancering in. Carglass® trad als een van de eerste bedrijven officieel toe. En dat was niet toevallig ...
"We waren al in gesprek over rijhulpsystemen toen we het netwerk opnieuw lanceerden," zegt Karin Genoe. "Carglass® was voor ons een evidente partner: een gekende naam in de autosector en een bedrijf dat dagelijks duizenden bestuurders bereikt."
"Met de expertise en contacten van Carglass® brengen we onze kennis dichter bij alle betrokkenen" - Karin Genoe, CEO Vias.
Caroline Ameloot: "En voor ons was het evengoed vanzelfsprekend. Na een voorruitvervanging is het cruciaal dat alle rijhulpsystemen opnieuw correct functioneren. Daar nemen we geen enkel risico in. Niemand rijdt bij ons buiten zonder dat alles terug veilig is. Tegelijk willen we mensen bewustmaken: veel bestuurders weten niet eens dat hun wagen geavanceerde rijhulpsystemen heeft. Onze rol is ook om dat begrijpelijk uit te leggen.
Daarnaast tonen we dat veiligheid verder gaat dan verkeer alleen. In onze Service Centers, ons magazijn, ons hoofdkantoor, de Mobiele Service … overal zetten we in op een veilige werkomgeving. Dat maakt dit partnership voor ons zo waardevol: het geeft die maatschappelijke dimensie mee en trekt de lijn door naar gezondheid in het algemeen."

Caroline Ameloot: "Carglass® heeft twee soorten klanten: verzekeraars, leasemaatschappijen en vlooteigenaars die vaak de factuur betalen, én de bestuurders die met hun wagen bij ons komen. Voor allebei straalt het partnerschap met Vias vertrouwen uit. De koppeling met Vias bevestigt dat Carglass® veiligheid ernstig neemt.
Ook de veiligheid van medewerkers en hun families ligt ons nauw aan het hart. We betrekken hen actief bij acties. Zoals de Fluodag van Xiu, een vrijwilligersorganisatie met de steun van Vias die ijvert voor verkeersveiligheid rond scholen. Wij vroegen onze medewerkers hun eigen school voor te dragen om fluohesjes te ontvangen. Zo deelden we 10.000 fluohesjes uit. Veiligheid leeft sterker wanneer ze ook thuis in het gezin een rol speelt."
De meest ingrijpende bijdrage die Carglass® levert aan verkeersveiligheid is de professionele herkalibratie na een ruitvervanging van sensoren en camera’s die de geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) aansturen.
Karin Genoe: "ADAS-systemen redden levens maar veel bestuurders gebruiken ze onvoldoende of schakelen ze uit. Autoverkopers geven bij aflevering vaak een korte uitleg maar die verdwijnt snel uit het geheugen. De autorijscholen spelen ook een belangrijke rol maar ook dat is niet echt afdoende. In beide gevallen zou een tweede sessie, enkele maanden later, beter werken. Bij de rijscholen zijn er al terugkommomenten maar de veiligheidssystemen spelen ook daar niet de hoofdrol."
Caroline Ameloot: "Mensen staan daar niet bij stil. Wij stellen vast dat klanten vaak niet begrijpen waarom we hun auto een paar uurtjes nodig hebben voor een ruitvervanging. Tot we uitleggen dat er een herkalibratie nodig is om hun veiligheidssystemen opnieuw betrouwbaar te laten functioneren. Dan klikt het: dit gaat niet alleen over techniek maar over hun veiligheid."
"Bij Carglass® gaat niemand buiten voor de rijhulpsystemen weer veilig zijn" - Caroline Ameloot, Sales & Marketing Director Carglass®.
In oktober vond een webinar plaats voor verzekerings- en vlootpartners van Carglass®. Het ging over wat rijhulpsystemen betekenen voor verkeersveiligheid. We hoorden al over de Fluodag, wat staat er nog meer te gebeuren in het kader van de samenwerking?
Caroline Ameloot: "Naar aanleiding van de Fluodag komen we naar buiten met een gezamenlijk persbericht. En momenteel werken we met Vias aan de MobiSafetyScan, die het woon-werkverkeer van onze medewerkers in kaart brengt. We zoeken zowel de veiligste als de duurzaamste routes. Veiligheid is voor ons nooit los te koppelen van welzijn en duurzaamheid."
Karin Genoe: "De tool geeft een organisatie inzicht in de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de mobiliteitsimpact van haar medewerkers. Het resultaat is een overzicht van de huidige situatie maar ook van concrete verbeterkansen voor de toekomst. Daarmee zet een organisatie stappen naar een sterker mobiliteitsbeleid op basis van data. En de winteracties van de BOB-campagne staan voor de deur. In 2025 bestaat die 30 jaar. Misschien sluit Carglass® daar wel op aan?"
Karin Genoe: "Carglass® is een van de eerste leden van de nieuwe generatie Certified Members. Doel is het netwerk verder uit te breiden en daar hebben we al wel wat ijzers voor in het vuur. We richten ons op verzekeraars, constructeurs, leasingmaatschappijen, vlootbeheerders ... alle organisaties die actief zijn op het vlak van mobiliteit. Hoe meer bedrijven meedoen, hoe groter onze impact.
Uiteindelijk gaat het om die ene ambitieuze doelstelling: nul verkeersdoden tegen 2050. Dat streefdoel lijkt veraf, maar het moet haalbaar zijn als we samen inzetten op gedragsverandering, innovatie en samenwerking."
Caroline Ameloot: "Voor ons is dit geen eenmalig project maar een gedeelde verantwoordelijkheid. We brengen onze expertise in herkalibratie van veiligheidssystemen in en leren tegelijk van Vias en de andere leden. Samen kunnen we bestuurders, medewerkers en hun families beter beschermen."