Herkalibratie en veiligheid: Hoe een kleine afwijking al gevolgen kan hebben voor de juiste werking van uw rijhulpsysteem.

In de moderne auto zijn camera's en sensoren uw ogen. Zoals je beslissingen neemt op basis van wat je ogen waarnemen, nemen computerprogramma's in autonome auto's beslissingen op basis van wat de camera's, sensoren, radars en lidars registreren. Dus zolang deze correct gekalibreerd zijn werkt alles prima. Maar wat als er een camera of radar niet correct gekalibreerd is?

Het effect van foute kalibratie

Om correcte informatie te verzamelen moet de apparatuur letterlijk millimeter precies afgesteld of gekalibreerd zijn.

Als de positie van de ADAS-camera achter de vooruit bijvoorbeeld een paar millimeters afwijkt, kan dit al impact hebben op de juiste werking van het rijhulpsysteem.

De camera achter de voorruit krijgt dan een ander gezichtsveld waardoor deze iets anders ziet dan wat hij moet zien waardoor uw rijhulpsystemen niet meer correct werken. Een paar concrete voorbeelden:

Effect op uw lane assistance bij geen of foute kalibratie

De camera achter de voorruit speelt een grote rol bij de rijvakassistent of lane assistance. Dit systeem waarschuwt je dat je buiten je eigen rijvak raakt.

In de afbeelding hieronder zie je wat een kleine afwijking van in de praktijk voor gevolgen kan hebben. De rijvakassistent krijgt foute informatie en dreigt de rijvaklijnen te overschrijden, tenzij de bestuurder zelf compenseert.

Herkalibratie altijd noodzakelijk na voorruitvervanging of herstelling van carrosserieschade.

Vertrouw op de expertise van Carglass®.

Je kent ons: wij gaan niet over een nacht ijs als het op veiligheid aankomt. We volgen strikt de richtlijnen van de fabrikanten en zorgen voor een foutloze herkalibratie. Zodat camera's en sensoren niet liegen en je weer veilig de weg op kunt.

Rijhulpsystemen geen vervanger van de bestuurder

Let op! Zelfs als je rijhulpsystemen naar behoren werken en correct gekalibreerd zijn, mag je als bestuurder er niet volledig op vertrouwen.

De verantwoordelijkheid voor veilig rijden blijft bij de bestuurder. Het zijn zoals de naam het zegt systemen die je helpen of assisteren tijdens het rijden.

Je moet dus nog steeds zelf opletten in het verkeer!