Interview met brandweerman Steven: Loopt je auto onder water?

Een verkeersongeluk: het overkomt ook de meest ervaren bestuurders. Maar wat als je auto in het water belandt? Hoe red je jezelf dan? Carglass® vroeg het aan brandweerman Steven Vertessen. Hij is sergeant en VTO-coördinator bij Hulpverleningszone Rand. Met zijn veiligheidstips bescherm je jezelf en anderen.
auto20onder20water

Ontsnappen uit een ondergelopen auto: breek je autoruit

Een autoruit biedt veiligheid, maar vormt ook een gevaar. Stel je voor dat je in een kanaal belandt en je auto zich met water vult. Wat moet je dan doen? “In die situatie komt je noodhamertje van pas”, zegt brandweerman Steven Vertessen. “Pas op: dat is niet standaard aanwezig en moet je dus zelf aankopen. Je legt het meestal in je handschoenenkastje of aan de zijkant van je zetel. Daarbij hoort ook een gordelsnijder waarmee je jezelf snel en gemakkelijk bevrijdt. Bovendien is die voorzien van een perfecte punt die je ruit gemakkelijk breekt – al met een klein beetje kracht.”

Nog enkele tips van brandweerman Steven Vertessen:

  • Heb je geen hamertje bij de hand? Zoek dan een hard voorwerp met een scherpe punt, zoals de pinnen van je hoofdsteun. Of neem je sleutels tussen wijs- en middenvinger.
  • Hulpverleners hangen een kleine reddingstool aan hun sleutelbos. Die dient prima als gordelsnijder en ruitenbreker.
  • Geef een harde tik in een bovenste hoek van je autoruit. Zo vermijd je pijnlijke snijwonden wanneer het glas plots versplintert.

“Een manuele autoruit krijg je altijd open. Elektrisch gestuurde ramen kunnen weleens falen. Toch heb ik al ondergelopen voertuigen gezien waarvan de elektrische systemen nog perfect werkten”, zegt Vertessen.

Auto in het water? Onderneem actie op het juiste moment

Je hoort weleens dat je je auto helemaal moet laten vollopen met water vóór je een ruit breekt. “Dat heeft te maken met de druk die het water op je autodeuren uitoefent – niet op je ramen”, verklaart Vertessen. Zelfs twintig centimeter water biedt al té veel weerstand: je krijgt de deur niet meer open.

“Drijft je auto op het water? Dan vlucht je beter langs een raam. Als je toch een deur zou openen, zou je wagen razendsnel volstromen en zinken”, legt Vertessen uit. “Soms moet je inderdaad wachten tot je auto helemaal is volgelopen. Waarom? Op dat moment is de druk van het water binnen en buiten even groot. Dan stamp je je autodeur wél gemakkelijk open.” Zijn belangrijkste tip? Ondanks alles rustig blijven.

Heb je een barst in je autoruit opgemerkt? Denk dan aan je veiligheid én die van anderen en laat je ruit zo snel mogelijk vervangen. Maak meteen je afspraak voor een vervanging bij Carglass® – jouw veiligheidsexpert.

Nieuwe auto’s vragen aangepaste brandweertechnieken

Je ziet het weleens in een spannende film: de held van de dag stampt de voorruit met zijn voeten kapot – zijn rug schrap tegen de rugleuning van zijn autostoel. Maar lukt dat echt? “Dat trucje werkt misschien nog bij heel oude wagens”, aldus Vertessen. “Vroeger maakten autobouwers voorruiten met rubber vast. Dat komt gemakkelijk los. Maar vandaag gebruiken ze sterke lijm.”

Bovendien zijn voorruiten gelaagd. Het gevolg? Bij een impact blijven de glassplinters bij elkaar. “De brandweer heeft speciaal daarvoor zijn technieken aangepast”, zegt Vertessen. “Vroeger sneden we het rubber rond de voorruit los. En maakten het geheel los met zuignappen. Vandaag zagen we voorruiten door met speciale hulpmiddelen.”

22 oktober 2021