Hoe wordt je autoruit gemaakt?

Wist je dat je originele autoruit in dezelfde fabriek wordt gemaakt als autoruiten voor de vervangingsmarkt? Er bestaan namelijk geen aparte fabrikanten van merkruiten. Net zoals constructeurs niet zelf autobanden maken, maar dat door spelers zoals Michelin en Goodyear laten doen. Het enige verschil schuilt in het logo, dat voor de merken in de ruit wordt verwerkt. Maar hoe wordt een ruit dan precies gemaakt? Carglass® brengt je het glasheldere verhaal.
autoruit2

De ene ruit is de andere niet

Glasfabrikanten maken autoruiten voor diverse autoconstructeurs. Geen sinecure, want de merken hebben elk hun eigen ontwerpen, vereisten en voorschriften. Zo zijn er klare en getinte ruiten, exemplaren met zonneband of verwarming, … En ze moeten niet alleen voorruiten, maar ook panoramische daken en achterruiten produceren.

De perfecte snit

De meeste voorruiten worden gevormd door twee glaslagen met tussenin een laag polyvinylbutyral (PVB). Die PVB-laag functioneert als een soort beschermende folie – die glasscherven bijeenhoudt bij een botsing of ongeval. Aan de start van de productielijn neemt een robot de twee glaslagen en schuift die in de snijmachine. Die snijdt vervolgens de glassnit uit zoals ze voorgeprogrammeerd staat.

Met of zonder brandmerk

Nu de glasplaat op maat gesneden is, rolt ze verder naar de volgende machine. Die slijpt de kanten van het glas mooi glad. De binnenste glaslaag krijgt een opdruk in emailvernis. Die wordt later in de oven verglaasd en zo vereeuwigd als verduisterende band of decoratiestrook.

En dat is meteen de enige schakel in het productieproces waarin originele en vervangingsruiten van elkaar afwijken. Elk merk laat hier zijn persoonlijke stempel achter. Zijn de ruiten voor de originele autoconstructeurs af? Dan begint de reeks voor de vervangingsmarkt: de productiemedewerkers plakken op dat moment met dun band het logo af. En werken zo verder aan ruiten die krak dezelfde zijn als de originele versie.

14 januari 2022