Rijhulp- en veiligheidssystemen zijn binnenkort verplicht in Europa

Europa draait autoconstructeurs de duimschroeven aan. Vanaf 2022 moeten alle nieuwe personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen uitgerust zijn met bepaalde rijhulp- en veiligheidssystemen. De verplichting geldt vanaf 2024 ook voor alle nieuwe auto’s in bestaande modellen. Hun doel? Het aantal verkeersdoden drastisch doen dalen. Want ADAS of Advanced Driver Assistance Systems verhogen de verkeersveiligheid. Dertig handige snufjes sieren binnenkort jouw nieuwe auto. Wij lichten er vier uit.

Europa draait autoconstructeurs de duimschroeven aan. Vanaf 2022 moeten alle nieuwe personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen uitgerust zijn met bepaalde rijhulp- en veiligheidssystemen. De verplichting geldt vanaf 2024 ook voor alle nieuwe auto’s in bestaande modellen. Hun doel? Het aantal verkeersdoden drastisch doen dalen. Want ADAS of Advanced Driver Assistance Systems verhogen de verkeersveiligheid. Dertig handige snufjes sieren binnenkort jouw nieuwe auto. Wij lichten er vier uit.

1. Automatisch noodremsysteem

Vanaf 2022 zijn alle nieuwe modellen en types van personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen verplicht voorzien van een AEB of Automatic Emergency Break. Die verplichting is van toepassing op alle nieuwe auto’s vanaf 2024. Experten juichen die beslissing toe: het systeem staat op vlak van veiligheid op dezelfde hoogte als het dragen van een autogordel. Verkeer je plots in een noodsituatie? Dan remt het systeem automatisch – zonder jouw tussenkomst. De prompte remactie kan een ongeval voorkomen of beperkt de ernst ervan.

2. Intelligent snelheidsregelingssysteem

Elk nieuw automodel en -type heeft vanaf 2022 een ACC of adaptive cruise control. Vanaf 2024 verplicht Europa de autoconstructeurs om die functie ook in alle nieuwe auto’s te plaatsen. Het slimme systeem is een absolute must-have voor wie inzet op veiligheid. Merken jouw camera’s een eventueel snelheidsverschil op tussen jouw auto en een ander voertuig? Dan past jouw auto zelf zijn snelheid aan. Voldoet jouw huidige auto niet aan de eisen? Dan moet je geen nieuwe wagen aan te schaffen. Ook tweedehandswagens blijven buiten schot.

3. Elektronische dataregistratie

Vanaf 2022 verplicht Europa elektronische dataregistratie voor elk nieuw model en type. In 2024 breidt die wet zich uit naar alle nieuwe auto’s. De zogenaamde black box is een klein kastje of minuscule chip die bepaalde rijgegevens van uw auto registreert en opslaat. Het systeem onthoudt een korte periode van vijf tot tien seconden en overschrijft voortdurend de oudere gegevens. De black box registreert jouw:

  • locatie en tijd
  • snelheid
  • remsnelheid
  • gordelgedrag
  • gaspedaalpositie
  • gebruik van richtingaanwijzers

Heb je een ongeval? Dan bevat jouw zwarte doos een schat van informatie. Experten ontcijferen elk detail van de omstandigheden. Bovendien komen ze te weten welke informatie jouw auto ontving en welke keuzes de veiligheidsnufjes maakten. Die gegevens helpen om in de toekomst nog meer ongevallen te voorkomen.

4. Aansluitpunt voor alcoholslot

Alcohol blijft een stille doder op onze Europese wegen – samen met overdreven snelheid en afleiding. Sommige experten pleiten daarom voor het verplicht installeren van een alcoholslot in elke auto. Voorlopig is dat nog niet aan de orde. Toch verplicht Europa de autofabrikanten om vanaf 2022 elke auto uit te rusten met een aansluitpunt voor een alcoholslot. In België kan een rechter je een alcoholslot opleggen wanneer je betrapt bent met een intoxicatie van meer dan 0,8 promille.

Op weg naar een veiliger verkeer

In België zijn dit jaar 388.000 of 62 procent van de nieuwe auto's uitgerust met een frontcamera achter de voorruit. Vorig jaar was dat nog maar 56 procent. En volgend jaar zal dat 68 procent zijn! Tegen 2025 rijdt de helft van alle Belgische auto’s met een frontcamera. Die verschaft beelden aan de systemen voor de automatische noodrem, rijvakbewaking, verkeersbordherkenning en andere ADAS. De nieuwe Europese wet is goed nieuws voor jouw veiligheid. Ze geldt niet alleen voor auto’s: ook bestelvrachtwagens, vrachtwagens en bussen zijn binnenkort verplicht uitgerust met bepaalde rijhulp- en veiligheidssystemen. Samen rijden we een veiliger verkeer tegemoet!

Voorruitvervanging? Carglass® denkt ook aan de herkalibratie!

Je moet de camera’s en sensoren laten herkalibreren als je auto een voorruitvervanging onderging. Een slecht uitgevoerde herkalibratie kan de werking van de rijhulp- en veiligheidssystemen verstoren. Zo breng je je veiligheid én die van anderen in gevaar. Neem dus je verantwoordelijkheid: breng een bezoek aan Carglass®.

29 september 2020