In de moderne auto zijn camera's en sensoren je ogen. Zoals je beslissingen neemt op basis van wat je ogen waarnemen, nemen computerprogramma's in autonome auto's beslissingen op basis van wat de camera's, sensoren, radars en lidars registreren. Dus zolang deze correct gekalibreerd zijn werkt alles prima. Maar wat als er een camera of radar niet correct gekalibreerd is?
Het effect van foute kalibratie
Om correcte informatie te verzamelen moet de apparatuur letterlijk millimeter precies afgesteld of gekalibreerd zijn.
Als de positie van de ADAS-camera achter de vooruit bijvoorbeeld een paar millimeters afwijkt, kan dit al impact hebben op de juiste werking van het rijhulpsysteem.
Een kleine afwijking in het positioneren achter de voorruit kan er bijvoorbeeld al voor zorgen dat de camera foute informatie doorgeeft. De camera achter de voorruit krijgt een ander gezichtsveld waardoor deze iets anders ziet dan wat hij moet zien. Hierdoor werken je rijhulpsystemen niet meer correct en remmen of waarschuwen die te laat waardoor de veiligheid van bestuurder, passagier of andere weggebruikers in gevaar kan komen. Een paar concrete voorbeelden: